Hvordan forstå dine medarbeidere?

Det finnes 7 milliarder syn på hvordan denne verdenen er. Har du 50 medarbeidere er det til en hver tid, 50 ulike forståelser av de situasjonene dere står i. Å virkelig forstå dette kan være avgjørende for din suksess som leder. “På seg selv kjenner man andre” er et vanlig ordtak, men dette ordtaket er en skikkelig fallgruve når det kommer til menneskelige relasjoner. Her skal vi dele litt mer om hvorfor.

Hver medarbeider ser sin egen virkelighet

Hver medarbeider har sitt eget syn og sin egen virkelighetsoppfatning. Som tidligere leder opplevde jeg ofte at mine velmente tiltak ble mottatt helt annerledes enn intensjonen. Det som var ment som støtte og hjelp, landet noen ganger på stengrunn og hadde motsatt effekt. Hvorfor? Svaret var enkelt, men ikke åpenbart: Medarbeiderne var på et "annet sted" mentalt enn meg. De hadde andre oppfatninger av hva som var viktig, ulike tolkninger av situasjonen, og ofte helt forskjellige behov enn det jeg antok.

Etterhvert forsto jeg at disse reaksjonene handlet om at medarbeiderne var på et “annet sted” mentalt, enn det jeg var. De hadde helt andre oppfatninger av hva som var riktig og viktig for at de skulle få det bedre, og de tolket mine tiltak og forslag i et annet lys, enn det jeg hadde ment. Ved å begynne å forstå dette kunne jeg respondere og agere annerledes enn det jeg hadde gjort tidligere. For det første forsto jeg at jeg ikke trengte å ta reaksjonene personlig. Det hadde ikke egentlig noe med meg å gjøre. Ja, det hadde noe med det jeg foreslo å gjøre, men det var et resultat av dette OG av hvor medarbeiderne kom fra. Når jeg virkelig forsto dette kunne jeg møte medarbeiderne på en helt annen måte. Jeg tok det personlige ut av likningen og på den måten kunne jeg som leder møte dem med mer nysgjerrighet og åpenhet. Det gjorde veien til løsning langt enklere.

Nøkkelen til bedre relasjoner

Tenk deg at du har to mennesker i en relasjon. Når begge er på et godt sted så går det klart, rent vann mellom disse to. Så skjer det noe- en av disse har en dårlig dag, eller har tanker og følelser som gjør at hen er på et dårlig sted. Når vi har det sånn er det lett å begynne å sende grumsete vann til de rundt oss- særlig de vi er litt mer nær.

Hva skjer med den som mottar grumsete vann. Jo, det er lett å ta dette til seg, og tro at det handler om meg. Da er det veldig lett å begynne å sende grumsete vann tilbake, fordi vi tar oss nær av det som blir sendt til oss. Vi ser ikke hvor det andre mennesket kommer fra.

Når du forstår at andres "grumsete vann" ikke handler om deg, kan du fortsette å sende rent vann tilbake. Dette kan:

  • Forebygge konflikter

  • Bygge sterkere relasjoner

  • Skape et bedre arbeidsmiljø

  • Hjelpe andre opp når de har det vanskelig

    Dette er utrolig verdifullt og noe som kan løse mange konflikter og vanskelig relasjoner på en arbeidsplass.

Coaching kan hjelpe deg å bli en bedre leder

Gjennom coaching vil vi utforske hvordan du som leder kan få mer forståelse av hvordan både du, og dine medarbeidere fungerer. Ved å få økt innsikt og forståelse av dette, vil du kunne bli mer åpen og nysgjerrig i din lederstil. Det betyr ikke at du skal si ja til alt, og forstå deg i hjel. Det betyr bare at du kan møte medarbeiderne dine så de i større grad føler seg sett, anerkjent og respektert. Tenk hva det vil gjøre med et arbeidsmiljø, når du som leder, kan gå foran og vise hvordan vi kan ha større raushet og forståelse med hverandre. Hva tror du det gjør med med dine medarbeidere? Sannsynligvis vil de bli nysgjerrige og dette vil etterhvert smitte over. Dette er også noe vi i Medarbeiderhjelpen tilbyr inn i team, og som vi kan jobbe med i teamsammenheng. Resultatet? Et arbeidsmiljø med mer takhøyde, nysgjerrighet og åpenhet. Det vil på sikt synes på resultatene.


Forrige
Forrige

Hvordan kan bedriftscoach bidra til fornøyde og friske medarbeidere?

Neste
Neste

Hvordan få medarbeiderne med på endring?