Kaffemaskinens verdi

De fleste bedrifter kommer til oss med konkrete ønsker. Det kan være bedre arbeidsmiljø, økt produktivitet eller bedre teamkultur. Mange har et bilde av slike prosesser som store, krevende omstillingsprosesser. Det er det ofte, men allikevel gjelder klisjeene også i businessverdenen. Det enkle er ofte det beste.

Hva anser du som den største utfordringen med de siste årene når det kommer til arbeidskultur, samhold og samarbeid? De aller fleste svarer at det er den digitale hjemmekontorverdenen vi nå lever i. De ansatte sitter langt mer hjemme, og mye mer kommunikasjon foregår digitalt. Det har mange fordeler, men det gjør også at avstandene blir større. Det krever litt mer når vi først tar turen til kontoret. Noe av det folk savnet aller mest under pandemien, var den uformelle kontakten med sine medarbeidere. Ja, faktisk noe så enkelt som den lille praten ved kaffemaskinen.

Småprat bidrar til økt effektivtet

Forskning har vist at småprat med kollegaer bidrar til bedre samarbeid, og faktisk kan være en faktor som øker effektiviteten på en arbeidsplass. Forskning har nemlig også vist at det er mindre småprat der hvor det er åpne kontorlandskap, og det er det jo stadig flere steder. Det er her kaffemaskinen kommer inn. Har du egentlig tenkt over den store betydningen av kaffemaskinen. Verdien av de uformelle samtalene vi har med kollegaer, som ofte til slutt dreier seg inn på arbeidsrelaterte saker.

Hvor ofte har du ikke sittet ved pcen og opplevd at kreativiteten har tatt pause. Formuleringer eller innsikt som gjør at du kommer videre uteblir, og man sitter og stirrer inn i skjermen. Det å ta seg en mental pause, la tankene fly, gjør at nye tanker kan komme til. Det er uvurderlige pauser, som gjør at du kan se det du står i fra et nytt perspektiv. Dette gjelder alle mennesker. Det å la tankene fly, fremmer nye ideer og kreativitet. Da kan en kaffemaskin med ekstra god kaffe gi en god mulighet for en slik pause.

Er du leder eller kollega- uansett kan en prat ved en kaffemaskin være det en annen medarbeider trenger. Gå foran som et godt eksempel. Spør hva dine medarbeidere skal i helga, spør hvordan det går med barna og hunden, eller noe så enkelt som: Hvordan går det med deg? Veldig mange ledere løper bare fra et møte til et annet, og sier knapt “Hei” i det de farer gjennom gangene. De går glipp av mye verdifull informasjon og av mange verdifulle relasjoner.

Det er så lite som skal til. Et lite spørsmål kan utgjøre forskjellen for en annen. Du ser kanskje ikke resultatet der og da, men denne lille oppmerksomheten vil gi resultater. Selv om du ikke ser dem, så betyr det ikke at de ikke er der.

Forrige
Forrige

Hvordan kan naprapaten og osteopaten hjelpe deg på arbeidsplassen

Neste
Neste

Hvordan kan bedriftscoach bidra til fornøyde og friske medarbeidere?